Ranking uczestników

AGENT: WELLINGTON

Miejsce 1.: ALLAN (Wielki Zwycięzca)
Miejsce 2.: LET IT BREATHE („Wielki Przegrany”)
Miejsce 3.: ANGELA (wyeliminowana na Etapie 10)
Miejsce 4.: MARCELINA (wyeliminowana na Etapie 9)
Miejsce 5.: JOANNA (wyeliminowana na Etapie 8)
Miejsce 6.: ANASTASIA (wyeliminowana na Etapie 7)
Miejsce 7.: UPARTA (wyeliminowana na Etapie 6)
Miejsce 8.: NANA (wyeliminowana na Etapie 5)
Miejsce 9.: HATE YOU (wyeliminowany na Etapie 4)
Miejsce 10.: JULCIA (wyeliminowana na Etapie 3)
Miejsce 11.: CHARLOTTE (wyeliminowana na Etapie 2 – nie przystąpiła do Testu na czas na Etapie 2)
Miejsce 12.: DEMET (wyeliminowana na Etapie 1)
Miejsce 13.: SPIER#ALAJ (wyrzucony z gry – nie przystąpił do Testu na Etapie 1)

Rozwiązanie zagadki puzzli


Uczestnicy w trakcie tej edycji mogli zdobywać elementy wskazówki dotyczącej Agenta. Rozdano ich łącznie 15.
Wszystkie puzzle znajdziecie pod tym linkiem.

W tym wpisie znajdziecie odpowiedź jak została zaszyfrowana wiadomość, gdzie można było znaleźć podpowiedź jak ją odszyfrować i co dokładnie oznacza odszyfrowana wiadomość.


Jak zaszyfrowano wiadomość? Gdzie można było znaleźć podpowiedź?
Wiadomość została zaszyfrowana jedną z najbardziej popularnych i najłatwiejszych metod – szyfrem Cezara. Jest to szyfr oparty o przesunięcia, co oznacza, że nową literę uzyskujemy o przesunięcie się o pewną liczbę liter w alfabecie. Więcej informacji znajdziecie tutaj.
Informacja ta została ukryta na blogu na samym dole w zakładce Czym jest „Agent”?. Jej treść jest następująca:
Gajusz Juliusz Cezar wielkim wodzem był.
Jego szyfr był równie wielki i wspaniały.
Cezar szyfrował, znając alfabet łaciński (zwany teraz angielskim), a nie polski – pamiętaj!
Dwa pierwsze zdania wskazują na użytą metodę szyfrowania, a trzecie wskazuje jeden z warunków potrzebnych do odszyfrowania wiadomości. Wiadomość została zaszyfrowana z użyciem alfabetu angielskiego, zatem nie występują w nim polskie znaki (Ą, Ę, Ś, Ź itd.), a w zamian obecne są litery Q, V i X. Alfabet ten zawiera 26 liter.


Jak odszyfrować wiadomość?
Do odszyfrowania wiadomości przyda nam się tabela liter z oznaczeniem, którą literą w alfabecie jest dany znak.

Do zaszyfrowania (i odszyfrowania) jest potrzebny klucz – liczba naturalna z przedziału od 1 do 26 włącznie. Wystarczyło więc kilka początkowych liter deszyfrować jedną z tych 26 liczb – gdy przy którejś próbie słowo zaczęło się układać w całość, było pewne, że jest to właściwy klucz. Osoba, która jako nagrodę w półfinałowym zadaniu wygrała instrukcję rozszyfrowania zagadki z puzzli, dostała dodatkowo opcję ujawnienia prawidłowej litery w wybranym przez niego puzzlu.  Ta podpowiedź ujawniała klucz.
Przykład: Osoba wskazała puzzel, na którym widniała litera D. Wtedy odpowiedź brzmiała, że odszyfrowaną literą w tym puzzlu jest liter A. Kluczem jest kod (pozycja) litery D odjąć kod (pozycja) litery A: 4 – 1 = 3. Klucz dla każdej litery jest taki sam!

Kluczem dla wiadomości z puzzli była cyfra k = 5.
Hasłem zaszyfrowanym jest (odczytując w puzzli): QTLNHESNJEDOFHC

Zasada zaszyfrowania zgodnie z szyfrem Cezara jest następująca:
  1. Weź pierwszą literę słowa do zaszyfrowania.
  2. Odczytaj jej pozycję z tabeli.
  3. Dodaj do tej pozycji wartość klucza, tworząc nowy kod.
  4. Jeśli nowy kod jest większy od 26odejmij od niego 26.
  5. Znajdź w tabeli literę, która ma pozycję równą nowemu kodowi.
  6. Powtórz ten proces dla każdej litery.
Przykład:
Szyfrując literę A szyfrem Cezara z kluczem k = 5, otrzymamy literę F.
Pozycja litery A to 1. Dodając do niej liczbę k, otrzymujemy nowy kod równy 1 + 5 = 6. Pozycję numer 6 w tabelce ma litera F, zatem jest to zaszyfrowana litera.

Zasada odszyfrowania jest analogiczna:
  1. Weź pierwszą literę zaszyfrowanego słowa.
  2. Odczytaj jej pozycję z tabeli.
  3. Odejmij od tej pozycji wartość klucza, tworząc nowy kod.
  4. Jeśli nowy kod jest liczbą mniejszą od 1dodaj do niego 26.
  5. Znajdź w tabeli literę, która ma pozycję równą nowemu kodowi.
  6. Potwórz ten proces dla każdej litery.
Przystępujemy do odszyfrowania zagadki z puzzli. Przedstawia to poniższa tabela:

W rezultacie otrzymujemy hasło: LOGICZNIEZYJACX.
Pisząc hasło ze spacjami i polskimi znakami, otrzymujemy LOGICZNIE ŻYJĄCX.
Jest to jeden z pierwszych nicków Agenta Wellingtona. Litera X na końcu zapobiegała ujawnienia płci Agenta (oczywiście należy tam wstawić literę Y), lecz jeśli ktoś znał ten nick Agenta, natychmiast mógł skojarzyć ten nick z jego osobą.